اولین چالشی که در ذهن ما برای پاسخ به این سوال که هوش مصنوعی در پزشکی چه کاربرد هایی دارد، پیش میاید این است که هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شاخه گسترده و پهنی از علوم کامپیوتر است که موجب تولید ماشین های هوشمند می گردد. یک ماشین هوشمند می تواند کارهایی را انجام دهد که معمولا به هوش مصنوعی انسانی نیازمندند. کارهایی از قبیل ادراک بصری، تصمیم گیری، تشخیص گفتار و… .

 

تعریف دیگر هوش مصنوعی را می توانیم اینطوری بیان کنیم که هوش مصنوعی، مجموعه ای از کد های برامه نویسی شده است که رایانه را توانا می سازد تا مثل یک انسان بیاندیشند، احساس کند و رفتار نماید. در وصف این فناوری می توان گفت که انسان خود در حال توسعه و گسترش هوشی فراتر از هوش انسانی است.

 

چرا که یک ربات هوشمند بر اثر آموزه هایی که از دانشمندان انسانی می اموزد و فرا می گیرد که چطور مانند یک انسان و یا حتی بهتر از آن عمل نماید. بخش هایی از گونه های یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین، بینایی ماشین و… را می توان اعضای یک هوش مصنوعی دانست.

نگاهی به گذشته

پیش از این نیز افرادی مانند آلن تورینگ با ابداع تست تورینگ و دیتریش پرینز با ساختن بازیکن هوشمند شطرنج، امورات مهمی را در این زمینه انجام داده بودند. اصطلاح هوش مصنوعی اولین بار در سال ۱۹۵۶ در زمانی که دانشمند کامپیوتر آمریکایی، جان مک کارتی و همکارانش در حال تنظیم کنفرانس دارتموث بودند،ابداع شد.

 

 

هوش مصنوعی در پزشکی

برای مثال سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، تاثیر کاردییابندAlivecor و ساعت هوشمند اپل را برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی تایید کرده است. شیوع بیماری کرونا موجب ایجاد چالش های جدیدی در زمینه بهداشت و درمان جهان شد، که باعث شد کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پزشکی نیز شدت یابد.

در ادامه این مقاله با بعضی از مهم ترین کاربرد های هوش مصنوعی در عرصه درمان و پزشکی آشنا خواهیم شد:

۱٫تشخیص بیماری با هوش مصنوعی

از اموراتی که برای درمان موثر بسیار مهم است، تشخیص دقیق است. تشخیص اشتباه می تواند موجب عواقب قابل توجهی شود که بر اهمیت آن تاکید می کند. کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری و مراقبت های بهداشتی مزایای متعدد و مختلفی را برای قسمت پزشکی به همراه دارد.

نرم افزارهایی که مجهز به هوش مصنوعی هستند می تواندد بیماری های خاص را حتی قبل از اینکه علائمی بروز و آشکار کنند شناسایی کنند. این پیش بینی ها در بیشتر اوقات بسیار دقیق هستند. هوش مصنوعی تشخیص را مقرون به صرفه تر و در دسترس تر می کند و این یکی از نمونه های کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی نقطعه قابل توجهی در عرصه سلامت و بداشت است.

هوش مصنوعی در پزشکی

۲٫تولید سریع دارو با هوش مصنوعی

در عرصه پیچیده تولید و ساخت دارو، هوش مصنوعی همچون یک کاتالزور محوری برای پیشرفت و تولید سریع در حال ظهور است. از آنجایی که تولید داروهای جدید به تدریج رقابتی تر می شود، نفوذ هوش مصنوعی راه حلی دگرگون کننده ارائه می دهد.

برای کاهش هزینه های تحقیق و توسعه و گسترش(D&R) و دور زدن اشتباهات و خطاهای پر هزینه شرکت های پزشکی و دارویی برتر در دنیا، از هوش مصنوعی استفاده می کنند.یادگیری ماشین کارایی فرآیند های تحلیلی مختلف را در گسترش دارو افزایش می دهد و به طور بالقوه موجب صرفه جویی چند میلیون دلاری می شود. پیش بینی هایی که در این زمینه انجام شده است حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۶، کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و داروسازی می تواند سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار پس انداز برای اقتصاب مراقبت های بهداشتی ایالات متحده آمریکا ایجاد کند.

هوش مصنوعی در پزشکی

۳٫پرستاری مجازی

یکی دیگر از بخش های هوش مصنوعی در پزشکی پرستاری مجازی است. دستیاران مجازی پرستاری توانایی شناسایی بیماری ها بر اساس علائم، بررسی وضعیت سلامت، ترتیب قرار ملاقات با پزشک و تحویل خدمات مختلف دیگر را دارند. با مداخله به موقع و به وقت و قبل از بدتر شدن شرایط بیمار، آن ها کمک قابل توجهی به مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه می کنند.

در چشم انداز فعلی این کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی در حال تحقق پیدا کردن است و بیمارستان ها و موسسات بسیار زیاد و متعددی روی آن در کشور های پیشرفته سرمایه گذاری کرده اند. موسسات پزشکی و متخصصان از توانایی های خود برای زیاد کردن همکاری و مشارکت بیمار و تقویت مهارت های خود مدیریتی استفاده می کنند.

 

این ها نمونه هایی از هوش مصنوعی در پزشکی بودند که ما با شما اشتراک گذاشتیم.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.