کامل ترین مقاله درباره گیاهان (بخش اول)

گیاه چیست؟

گیاهان موجود زنده هستند. آنها به شکل ها و اندازه های گوناگون وجود دارد. از جلبک ها گرفته تا درختان بلند گیاهان تفاوت های مهمی با جانوران دارند. آنها می‌تواند به کمک نور خورشید برای خودشان غذا بسازند. جانوران توانایی چنین کاری را ندارند. آنها برای غذای غذا به گیاهان وابسته اند.

گیاهان در کجا می رویند؟

۳۸۰هزار گونه گیاه روی سیاره زمین وجود دارد. آنها در بیشتر جاها می رویند. در جنگلها دشت‌ها بیابان‌ها و کوهستان‌ها گیاهان علاوه بر هوا به نور خورشید آب هم نیاز دارد. بنابراین آنها را در جاهایی که بسیار تاریک و خون یا خشک باشد پیدا نخواهید کرد.

همه غذاهای جهان از گیاه به دست می آید. شما ممکن است تخم مرغ گوشت پنیر بخورید اما مرغ ها و یا گاو ها بدون گیاه می توانند این خوراکی ها را تولید کنند.

آیا گیاهان به راستی زنده هستند؟

گیاهان به مانند خود شما زنده هستند آنها به هوا غذا و آب نیاز دارند تا رشد کنند و گیاهانی مانند خود پدید آورند این ثابت می‌کند که آنها زنده هستند چیزهایی مانند سنگ غذا نمی خورند رشد نمی کنند و نوزاد ندارد زیرا آنها زنده نیستند

مرجانها و شقایق های دریایی شاید به مانند گیاه به نظر برسند اما آنها گول زننده اند در حقیقت آنها جانور اند.

چرا درختان برگ دارند؟

مانند همه گیاهان درختان برای زنده ماندن به برگ هایشان نیاز دارند و برگ ها کارخانه غذاسازی گیاه هستند آنها ماده سبزی به نام  کلروفیل در خود دارند کلروفیل انرژی نور خورشید را می گیرد تا از آنها در تبدیل آب و کربن دی اکسید به قند به بهره برداری شود سپس این غذا به صورت شیر های شیرین و چسبان و همه جای درخت فرستاده می‌شود.

اگر تاکنون برگهای این گیاهی جویده باشید شاید متوجه شیره شیرین آن شده باشید که کرم های حشره با این مزه بسیار آشنا هستند و به همین دلیل به برگ ها را می خورند.

چرا برگ برخی درختان در پاییز می ریزد؟

برگ های سبز و برگهای بزرگ در بهار و تابستان سودمند آنها با دریافت نور خورشید در روز های دراز غذا می سازند هنگامی که روز ها کوتاه تر می شوند زمان کمتری برای غذاسازی وجود دارد و درخت ها باید به کمک اندوخته‌های های غذایش زنده مانند برخی درختان و ایشان در در پاییز از دست می دهند تا دیگر به آنها غذا ندهند.

روش غذاسازی گیاهان در برگ هایشان را فتوسنتز می گویند. در فرآیند فتوسنتز گیاهان کربن دی اکسید را از هوا می گیرند. و سپس اکسیژن  آزاد می‌کند. همان گازی که همه جانداران برای زنده ماندن به آن نیاز دارند.

چرا برگ ها در پاییز تغییر می‌کند؟

کلروفیل درون برگ ها باعث سبزی آنها می‌شود. اما در پاییز، کلروفیل از بین می‌رود. هنگامی که کلروفیل نباشد، رنگ های دیگر و برگ خودشان را به صورت سرخ، زرد و طلایی نشان می دهند.

چرا ریشه ها بسیار دراز هستند؟

ریشه های دراز،گیاه را در خاک استوار نگه می‌دارد و بنابراین گیاه در روزهای طوفانی فرو نمی افتند. اما ریشه ها کار دیگری نیز انجام می دهند. آنها در خاک گسترش می یابند و آب و مواد معدنی مورد نیاز گیاه را از خاک جذب می‌کنند.سپس ساقه های آب را از ریشه ها به برگها می برد.

  • برگها و ریشه های گیاهان آبزی غذا و پناهگاه جانوران بسیاری را فراهم می‌کند، ولی میتواند پناهگاه شکارچیان نیز باشند.
  • بادهای بسیار نیرومند می‌توانند درختی را سرنگون کنند. در این حالت ممکن است ریشه های درخت فروغ افتاده از خاک بیرون آیند و نمایان شوند.
  • درخت انجیر وحشی که در آفریقا جنوبی می‌روید،تا بیش از ۱۲۰ متر در خاک رشد می کنند. اگر این درخت را بر بام ساختمانی ۴۰ طبقه بگذارید، ریشه های آن به سطح زمین می رسند.
  • موهای ریزی در انتهای ریشه ها وجود دارند. آنها لابه لای خرده سنگها و ذره های خاک فرو می رود.
  • گیاه آفتابگردان نه فقط به بالا به سوی نور رشد می کنند، بلکه گل هایش نیز خورشید را دنبال می‌کنند! هم که خورشید در طول روز در آسمان جابجا می شود، گلها به سوی خورشید می چرخند.

چرا ساقه ها خیلی راست هستند؟

هم گیاه باید برگ هایش را بالا نگه دارد تا نور خورشید به آنها برخورد کند و انرژی نور خورشید را در برگ ها برای غذا سازی به کار رود.بسیاری از گیاهان ،ساقه های راست و بلندی دارند که برگ هایشان را به سوی نور خورشید نگه می دارند.

نکته:همه گیاهان ساقه های راست ندارند. ساقه های برخی از آنها خم میشود و به دور ساقه های گیاه پیرامونش می چسبد و از این راه به سوی نور خورشید بالا می روند.

کدام گیاه در آب می روند؟

نیلوفر آبی در آبگیرها، رودخانه‌ها و تالاب‌های بخش‌های پرباران جهان می روید. ریشه های این گیاه در گل بستر قرار دارند و برگ هایشان بر سطح آب شناور می شود. سطح آب، بهترین جا برای گرفتن نور کافی است. کناره ی برگ ها به بالا تا خورده است و بنابراین می‌توانند برگ های دیگر را کنار بزند.

نکته:برگهای بزرگ نیلوفر آبی غول آسا بر ساقه های دراز و محکم می رویند.بر سطح زیرین هر برگ شبکه‌های از رگبرگهای پشتیبان وجود دارد. این ها برگ را چنان محکم می کنند که کودک خردسالی می‌توان روی آن ها بنشیند، بی آن که در آب غرق شود.

کوچک ترین گیاه کدام است؟

برخی از جلبک ها بسیار بزرگ و پهن هستند، اما برخی دیگر به اندازه ای کوچک هستند که فقط زیر میکروسکوپ می‌توان آنها را ببینید. کوچکترین جلبک هایی که در آب دریاچه ها و اقیانوس ها شناورند، فیتوپلانکتون نام دارند. آنها بنده کوچک هستند که چند میلیون از آنها در یک قاشق غذاخوری جا می‌گیرند.

نکته:برگها و ریشه های گیاهان آبزی غذا و پناهگاه جانوران بسیاری را فراهم می‌کند، ولی میتواند پناهگاه شکارچیان نیز باشند.

آیا جنگل دریایی وجود دارد؟

جلبک های بزرگی به نام کلپ در ساحل برخی دریاها به صورت جنگل‌های انبوه می‌روید. این جنگل‌ها خودشان را به صخره ها محکم می کنند و ساقه های نوار مانندی دارند که در میان آب ها به سوی بالا می‌روند. درازی به بیش از ۳۰ متر می‌رسد، یعنی به اندازه یک ساختمان ۱۰ طبقه !


تمرکز بر روی و محتوا و پرهیز از حاشیه

رژیم گیاهی چه تاثیری بر دیابت دارد؟

پماد های گیاهی برای درمان درد های عضلانی و مفصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *