لمینت و یا کامپوزیت

لمینت یا کامپوزیت؟ چه فرقی دارند؟

کامپوزیت بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

یکی‌ از سوالات متداولی که‌ در حوزه دندانپزشکی زیبایی پرسیده می شود، این‌ است که کامپوزیت بهتر است‌ یا لمینت سرامیکی؟ هر یک‌ از درمان های لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت، درمان های‌ خاص خود را دارند. در برخی‌ از موارد توصیه‌ به استفاده‌ از لمینت سرامیکی و در برخی دیگر توصیه‌ به استفاده از ونیر کامپوزیت می شود.

در مواردی‌ که دندان‌ها نیاز به‌ زیبایی شدید دارند، از لمینت دندان استفاده می شود. بعنوان مثال زمانی‌ که نیاز به‌ تغییر رنگ شدید و اصلاح شکستگی شدید می باشد، استفاده از لمینت سرامیکی توصیه می شود، اما در مواردی‌ که شکستگی جزئی می باشد، با ونیر کامپوزیت می توان با حداقل میزان دستکاری اصلاح رنگ و تغییرات لازم را انجام داد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا لمینت پرسلن، پوششی نازکی است از مواد بسیار مقاوم و با طول عمر بالا، که با کمک مواد رنگی، به رنگ طبیعی دندان ساخته شده است. این پوسته‌ های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی سطح بیرونی دندان را می‌ پوشانند و با کمترین عوارض، ظاهر دندان‌ها را زیبا می‌کنند. نکته مهم در استفاده از لمینت به عنوان روکش دندان، طول عمر بیشتر، ضخامت کم و عدم رنگ پذیری می باشد و برگشت پذیری لمینت، بخصوص لمینت همراه با لیزر که از نازک ترین لمینت دندان است، بیشتر از کامپوزیت بوده و مینای دندان نیز کمتر آسیب خواهد دید.

کامپوزیت دندان چیست؟

با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی، روش‌ها و ونیرهای متنوعی برای زیباسازی ظاهر دندان‌ها ابداع شده است؛ یکی از ساده‌ترین و کم‌ خرج ترین این روش‌ها ونیر کامپوزیت است. کامپوزیت دندان، یک روش خوب برای پوشش دندان شکسته یا ترک‌خورده است که از آن برای اصلاح طرح لبخند و زیباتر کردن ظاهر دندان‌ ها نیز استفاده می‌شود. فرآیند نصب کامپوزیت دندان بسیار ساده و سریع است و فقط یک جلسه زمان می ‌برد. کامپوزیت یک روش سریع، کم هزینه و زیبا، برای اصلاح طرح لبخند شما است.

شباهت های لمینت و کامپوزیت

هر دو روش به شما دندان های صاف و یکدست و مرتبی را هدیه خواهند داد. به طوری که می‌تواند بسیار در ظاهر و زیبایی شما تاثیر گذارد و باعث بالا رفتن اعتماد بنفس شما گردد. توجه داشته باشید که در هر دوی این روش ها، اگر دندان های شما نیاز به رفع مشکلاتی مانند جرم گیری، پر کردن و یا عصب کشی داشته باشد، باید ابتدا این موارد رفع شوند. دلیل این کار سهولت انتخاب بین روش های ونیر دندان می باشد.

شباهت های عمده لمینت با کامپوزیت دندان:

۱٫ لمینت و کامپوزیت دندان، می توانند به افزایش طول عمر دندان کمک کنند،

۲٫ لمینت و کامپوزیت دندان، می توانند فاصله های بین دندان را پر کنند،

۳٫ لمینت و کامپوزیت دندان، می توانند به ارتقای زیبایی ظاهری و اصلاح طرح لبخند کمک کنند،

۴٫ لمینت و کامپوزیت دندان، هزینه هایی نزدیک به هم دارند،

۵٫ لمینت و کامپوزیت دندان، می توانند هر دو از محبوب ترین روکش های دندان هستند،

۶٫ لمینت و کامپوزیت دندان، می توانند را می توانید در کلینیک دکتر سریتا انجام دهید.

کدام روکش ها طبیعی تر به نظر می رسند؟

روکش‌های دندان به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا تا حد امکان به دندان‌های طبیعی شما نزدیک شوند و در عین حال مشکلاتی را که می‌خواهید اصلاح کنند.

با این حال، لمینت ها دارای پوشش طبیعی تری هستند، زیرا مواد نور را به روشی بسیار مشابه با مینای دندان منعکس می کنند. ونیرهای کامپوزیت وقتی پولیش می شوند هنوز طبیعی به نظر می رسند.

 

کدام یک قوی تر هستند؟

لمینت ها بسیار قوی تر از رزین های کامپوزیت هستند، به این معنی که کمتر در معرض تراشه قرار دارند.با این حال، آنها را نمی توان مانند ونیرهای کامپوزیت تعمیر کرد. اگر پرسلن آسیب ببیند، باید تعویض شود. این می تواند نسبتاً پرهزینه باشد.

فرق لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت چیست؟

  • جنس ماده استفاده شده
  • زمان مورد نیاز برای ساخت لمینت سرامیکی حدود سه هفته
  • زمان مورد نیاز برای ساخت کامپوزیت ونیر یک جلسه برای یک فک
  • نیاز به تراش و قالب گیری (لمینت سرلمیکی)
  • عدم نیاز به تراش و قالبگیری(کامپوزیت ونیر)
  • عدم نیاز به پالیش(لمینت سرامیکی)
  • نیاز به پالیش در فاصله های زمانی یکسال یا بیشتر (کامپوزیت ونیر)
  • عدم امکان ترمیم و نیاز به تعویض در صورت لب پری(لمینت سرامیکی)
  • امکان ترمیم در صورت لب پری (کامپوزیت ونیر)

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در طول عمر آنها

طول عمر لمینت دندان

لمینت دندان همچون دندان های طبیعی برای طول عمر زیاد و ماندگاری نیازمند مراقبت های صحیح می باشد. حداقل طول عمر تخمین زده شده برای لمینت های دندان ۱۰ سال است که این مقدار می تواند تا ۲۰ سال هم افزایش یابد به شرط آنکه اصول بهداشتی رعایت شود. این میزان از طول عمر تقریبا دو برابر کامپوزیت دندان است. بعد از آنکه طول عمر لمینت ها به پایان رسید می توان آن ها را تعویض کرد.

طول عمر کامپوزیت دندان

هر عمل زیبایی طول عمر خاص خود را دارد که در انتخاب آن توسط کاربران، بسیار موثر است. در فراید ونیر کامپوزیت، از مهم ترین سوالاتی که باید متقاضیان از آن خبر داشته باشند، طول عمر روکش است. مانند هر مورد دیگری، طول عمر مفید کامپوزیت دندان مستقیما به مراقبت ها بستگی دارد و در صورت مراقبت صحیح می تواند ۵ تا ۷ سال دوام داشته باشد.

جمع بندی

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در نحوه نصب، مدت زمان اصلاح طرح لبخند و قیمت نهایی ترمیم دندان ها است. اگر قصد اصلاح طرح لبخند خود با لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر را دارید؛ بهتر است با بررسی مزایا و معایب هر کدام و مشورت با یک دندانپزشک با تجربه تشخیص بدهید که کدام نوع ونیر دندان با توجه به عیوب ظاهری دندان‌های شما و بودجه ای که در نظر گرفته اید؛ برای تان مناسب تر است.
به طور کلی لمینت های سرامیکی با توجه به اینکه قیمت بالاتری از کامپوزیت دارند؛ از استحکام و مقاومت بهتری برخوردارند و دوام و طول عمر آنها بیشتر است. از طرف دیگر کامپوزیت ونیرها طی مدت زمان کوتاه تری روی دندان شما نصب می شوند و ارزان تر هستند.


چگونگی مراقبت کردن از دندان ها

علت پوسیدگی دندان و درمان و پیشگیری از آن

درمان خانگی درد دندان های حساس چگونه است؟

لمینت یا کامپوزیت؟ چه فرقی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *