زبان بدن

زبان بدن چطور در ذهن خوانی به ما می کند؟

همه انسان‌ها به‌طور ناخودآگاه حرکاتی از بدن خود نشان می‌دهند که از آن به‌عنوان زبان بدن یاد می‌شود. آشنایی با این حرکات و نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند، در ملاقات با دیگران بهتر بتوانید به آنچه در ذهن آن‌ها می‌گذرد پی ببرید و به این ترتیب تصمیمات منطقی‌تری بگیرید.

حالات مختلف چهره یا حرکات بدن ما معنی خاصی دارد و نشان دهنده شخصیت یا احساسات یک فرد است که می توانید با دانستن معانی زبان بدن ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید.

گفته شده که زبان بدن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد کل ارتباطات را تشکیل می دهد. درک زبان بدنی مهم است، اما توجه به سایر نشانه ها ضروری است. در بسیاری از موارد، شما باید به جای تمرکز بر یک اقدام واحد، به سیگنال ها به عنوان یک گروه نگاه کنید.در این متن چیزی که می خواهید زبان بدنی را تفسیر کنید آورده شده است.

چطور با زبان بدن، مچ همه را بگیریم؟!

این نکات می توانند به شما کمک کنند زبان بدنی خود را طوری تنظیم کنید که اولین تاثیر را ایجاد کنید:

حالت بدنی صاف داشته باشید

آسوده باشید، اما لم ندهید! بنشینید و بایستید و دست هایتان را کنار خود قرار دهید. از ایستادن و قرار دادن دست هایتان بر روی باسن خود اجتناب کنید چون این باعث می شود که شما بزرگ تر به نظر برسید ، که می تواند نشانه پرخاش یا تمایل به چیره شدن باشد .

محکم دست بدهید

نمی خواهید که بد باشد یا بدتر یا برای فرد دیگری دردناک باشد اگر این کار را انجام دهد، شما به احتمال زیاد مهاجم خواهید بود.

ارتباط چشمی خوبی داشته باشید

سعی کنید برای چند ثانیه به دیگران نگاه کنید این نشان خواهد داد شما صادق هستید اما، از تبدیل آن به یک بازی خیره کننده اجتناب کنید!

از لمس کردن صورت خودداری کنید 

یک درک مشترک وجود دارد افرادی که چهره خود را لمس می کنند می خواهند دروغ بگویند در حالی که این همیشه درست نیست، بهتر است که با موهای خود بازی نکنید و یا بینی خود را لمس نکنید، به خصوص اگر هدف شما به همان اندازه قابل اعتماد باشد.

صحبت های عمومی

همچنین زبان بدنی مثبت می تواند به شما کمک کند تا افراد را مجذوب کنید، و هنگامی که در ملا عام صحبت می کنید اعتماد به نفس را افزایش دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند این کار را انجام دهید:

حالت بدنی مثبتی داشته باشید

صاف بنشینید و بایستید، شانه ها را عقب بیاندازید و بازوها باز و در کناره شما و یا در مقابل شما قرار بگیرند دستها را در جیب نگذارید چون باعث می شود بی هیجان به نظر برسید.

سر را بالا نگهدارید 

سر باید عمودی و تراز باشد خم کردن بیش از حد به جلو یا عقب می تواند باعث شود که شما پرخاشگر و یا متکبر به نظر برسید.

حالت بدنی خود را تمرین کنید

از قبل باید گفت و گو خود را تمرین کنید، در حالت آرام بایستید و وزن خود را به طور مساوی توزیع کنید یک پا را کمی جلوتر از بقیه نگه دارید این به شما کمک می کند وضعیت بدنی خود را حفظ کنید.

با زبان بدن، مچ همه را بگیرید!

این حالات بدن نشانه چیست؟

دست به سینه بودن:محافظه کاری

به دستان تان هنگام صحبت کردن با دیگران دقت کنید زیرا اگر هنگام صحبت با دیگران دست به سینه بایستید ، این مفهوم را به طرف مقابل منتقل می کنید که شما فردی محتاط هستید . همچنین این کار نشان می دهد به حرف های دیگران، اگر خلاف نظر شما باشند، اهمیتی نمی دهید و آنها را قبول ندارید.

دست در جیب گذاشتن طوری که انگشت شصت بیرون باشد:اعتماد به نفس بالا

در زبان بدن جزییات نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و حالت هر یک از انگشتان نیز مفهومی خاص دارند. مثلا اگر هنگامی که دستان تان را در جیب تان می گذارید، انگشت شصت تان بیرون از جیب تان است، نشان دهنده این است که شما فردی با اعتماد به نفس بالا و فردی زیرک و باهوش هستید که دوست دارید رهبری یا مدیریت گروه را به عهده بگیرید و از توانایی هایتان در مواقع مختلف استفاده کنید.

گذاشتن یک انگشت روی صورت تان:علاقمند به موضوع

اگر هنگام صحبت با طرف مقابل خود ، طرف مقابلتان انگشت اش را زیر چانه یا روی گونه اش گذاشت او با زبان بدن خود به شما نشان می دهد که دقیق به حرف های شما توجه می کند و او فردی با قدرت و باهوش است.

خندیدن مدام:واقعیت یا ادا

دیگران از حالات چشم ها یا منحنی لب ها ، می توانند خنده واقعی یا تصنعی را از هم تشخیص دهند. پس اگر فکر می کنید ، می توانید با خندیدن مداوم احساسات خود را پنهان نمایید سخت در اشتباهید ، بنابراین لازم نیست که تحت هر شرایطی لبخند بزنید زیرا خنده های مصنوعی نه تنها حال شما که حال هیچ کس دیگری را نیز خوب نمی کند.

با لب های خود بازی کردن:در انتظار تایید بودن

اگر هنگام صحبت با دیگران دست روی لب خود بگذارید ،این پیام را به آنها منتقل می کنید که شما به دنبال تایید دیگران هستید.

خواراندن بینی:شک، دروغگویی

هنگام حرف زدن طرف مقابلتان به زبان بدن او توجه کنید . اگر او هنگام صحبت ، بینی خود را می خواراند به این دلیل نیست که بینی او می خوارد بلکه نشان دهنده این است که طرف مقابل تان در حال دروغ گفتن به شماست یا به حرف هایی که می زند اطمینان ندارد.

به چشم های طرف مقابل نگاه نکردن:عدم اعتماد به نفس

نگاه کردن به چشم افراد تاثیر فراوانی بر روی طرف مقابل می گذارد . این کار به طرف مقابل تان نشان می دهد که شما به حرف زدن با او تمایل دارید. اگر به طور مستقیم به چشم های فرد روبه رویتان خیره نمی شوید، نشان می دهید که اعتماد به نفس کافی یا حتی علاقه ای به برقراری ارتباط با او ندارید.

شل دست دادن:ضعف

بسیاری از افراد فکر می کنند که شل دست دادن نشانه فروتنی است اما شل دست دادن نشانه ضعف است، به همین علت بهتر است که هنگام دست دادن با دیگران، محکم دست های طرف مقابل تان را بفشارید تا بر روی آنها تاثیر بگذارید . مثلا اگر با رئیس تان محکم دست دهید، او باور می کند که شما مهارت بالایی در کارتان دارید.

اغراق کردن در حالات بدن:پنهان کردن حقیقت

اگر کسی در حرکات بدن خود اغراق نماید به طوری که بیش از اندازه بخواهد با زبان بدن چیزی را به شما بفهماند، این پیام را به دیگران می رساند که در حال پنهان کردن حقیقت است و حرف های او تمام واقعیت نیست. اما همیشه اغراق در حالات بدن جنبه منفی ندارد.

 

 

پلک زدن بیش از حد

هر فرد در حالت طبیعی بین ۶ تا ۸ مرتبه در یک دقیقه پلک می‌زند، اما هنگام استرس تعداد این پلک‌زدن‌ها بیشتر می‌شود و به همین دلیل توجه مخاطب را بیشتر به‌خود جلب می‌کند. اگر شما هم هنگام سخنرانی یک فرد در میان جمع به چشمان او توجه کنید، به‌طور حتم متوجه پلک زدن‌های مداوم او می‌شوید. این یک نشانه است که به شما اعلام می‌کند، فردی که در حال گفتگو با شماست از لحاظ روانی چندان در آرامش قرار ندارد.

گزیدن لب‌ها

«کارول کینسی» که یکی از روان‌شناسان معروف و متخصص در زبان بدن است، گزیدن لب‌ها را یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها از قرار داشتن فرد در وضعیت استرس‌زا می‌داند. در بسیاری از مواقع زمانی که انسان‌ها اشتباهی را مرتکب می‌شوند بی‌اختیار لب‌های خود را می‌گزند. در این مواقع انسان سعی می‌کند، به‌طور ناخودآگاه با گزیدن لب‌ها، فرو بردن آن‌ها به داخل دهان و تماس زبان با آن‌ها خود را از زیر بار روانی خارج کند.

کنار زدن مو‌ها از روی صورت

این حرکت نشانه‌ای از عصبی بودن و در عین حال جلب شدن نظر شخص است. شخص سعی می‌کند با این کار حالت واقعی چهره خود را مخفی کند و نشان ندهد که تحت تاثیر قرار گرفته است.

بستن چشم‌ها

با مالیدن چشم‌ها، پوشاندن آن‌ها با دست یا بستن آن‌ها در زمانی طولانی‌تر از پلک زدن، مغز می‌خواهد از دیدن بعضی از عواملی که در مقابل چشمان ما قرار دارد جلوگیری کند. حتی در بسیاری موارد زمانی که صدایی ما را آزار می‌دهد، ما به‌طور ناخودآگاه برای لحظه‌ای دستان‌مان را روی چشمان خود می‌گذاریم. این یک مکانیسم دفاعی برای مغز است تا بتواند خود را از پردازش رویداد‌های ناخوشایند یا تهدید‌کننده رهایی ببخشد.

نگاه کردن به سمت پایین به‌مدت طولانی

با این حرکت فرد از دیگران حمایت را درخواست می‌کند. این تاکتیکی است که بسیاری از کودکان کم سن و سال هنگام مواجه شدن با دیگران در انجام یک کار اشتباه از خود بروز می‌دهند تا به این ترتیب بتوانند حمایت والدین یا اطرافیان را به سمت خود بکشانند. اگر شخصی این حالت را از خود نشان می‌دهد احتمالا انتظار همدردی دارد، پس سعی کنید در این مواقع او را درک کنید.

نگاه کردن به بالا یا اطراف

آیا می‌خواهید بفهمید چه زمانی فردی در حال تلاش است تا خاطرات گذشته را به یاد بیاورد، پس به جهت نگاه کردن او توجه کنید. زمانی که فردی سعی می‌کند چیزی را به یاد بیاورد چشمان خود را به سمت آسمان می‌گیرد، زیرا در تلاش است تا آن را در ذهن خود تصویر کند. زمانی هم که تلاش می‌کند یک حرف را به یاد بیاورد به سمت یکی از گوش‌های خود نگاه می‌کند، به این شکل که گویا تلاش می‌کند دوباره آن را بشنود.

لمس‌کردن پیشانی یا لاله گوش

این کار نشان‌دهنده آن است که شما احساس تهدید می‌کنید یا خونسرد نیستید. برای مثال زمانی که شما در ردیف اول کلاس نشسته‌اید و امیدوارید که معلم نام شما را صدا نزند. بسیاری از مواقع اگر انسان‌ها در حالت نشسته باشند در این حالت دست خود را به آرامی روی پا‌های خود می‌زنند. ضربه زدن به عصب‌هایی که در قسمت‌های انتهایی بدن مانند پا‌ها یا گوش‌ها قرار دارند به بدن کمک می‌کند ضربان قلب یا فشار خون خود را پایین بیاورد.

با زبان بدن، مچ همه را بگیرید!

تکان دادن مداوم پا‌ها

آیا دقت کرده‌اید در حالتی که یکی از پا‌های خود را روی پای دیگر انداخته و نشسته‌اید، مرتب یکی از آن‌ها را مرتب تکان می‌دهید. تحقیقات نشان می‌دهد، این نوع حرکات می‌تواند به آرام شدن تنش در انسان کمک کند و هر چه شدت این حرکات بیشتر باشد به همان اندازه هم میزان این تنش‌ها بیشتر است. همچنین تکان‌دادن مرتب پا‌ها نشان می‌دهد که شما هرچه سریع‌تر می‌خواهید خود را از وضعیتی که در آن قرار دارید رهایی ببخشید و پا‌های شما کاملا برای این موضوع آماده‌اند. دقیقا به همین دلیل است که در مطب‌های پزشکان، در اکثر مواقع بیماران منتظر پا‌های خود را تکان می‌دهند.

چگونه دروغ های موفقيت آميز بگویيم؟

مشكل دروغ گويی اين است که ذهن نيمه هوشيار ما بطور خودکار و مستقل از دروغ های کلامی ما عمل می کند، بنابراين زبان بدن دروغ ما را آشكار می سازد. به همين دليل است که افرادی که بندرت دروغ می گويند، صرف نظر از اينكه دروغ آنها چقدر واقعی و متقاعد کننده بنظر برسد به سادگی لو می روند. زمانی که آنها شروع به گفتن دروغ می کنند، بدنشان نشانه های متناقضی را از خود بروز می دهد و اين نشانه ها اين احساس را به وجود می آورند که اين فرد حقيقت را نمی گويد. در حين گفتن دروغ ذهن نيمه هوشيار انرژی عصبی از خود منتشر می کند که به عنوان حالتی در انسان نمود پيدا می کند که با گفته های فرد دروغ گو در تناقص قرار می گيرد.

حتی هنگامی که حالت های بدنی اصلی را سرکوب می کنيد، حالت های کوچک و جزيی از بدن شما منتشر خواهد شد. اين حالت های جزيی عبارتند از لرزش ماهيچه های صورت، باز شدن و بسته شدن مردمک چشم، عرق کردن پيشانی، قرمز شدن گونه ها، بالا رفتن تعداد پلک زدن و نشانه های جزيی بسيار ديگر که دروغ گويی را بر ملا می سازد. تحقيقی که با استفاده از دوربين های کم سرعت انجام شده نشان می دهد که اين حالت های جزيی می توانند در کسری از ثانيه اتفاق بيافتند و تنها افراد خبره و متخصص می توانند اين حالت ها را مشاهده کنند.


بیشتر بخوانید:

تمرکز بر روی و محتوا و پرهیز از حاشیه

چاکراه ها و روش های تعادل آنها 

عناصر چهارگانه چیست و چه رابطه‌ای با شخصیت افراد دارد؟ 


افرادی چون سياستمداران، وکلا، بازيگران، و مجريان تلويزيونی که شغل آنها ايجاب می کند دروغ بگويند، حالت های بدنی خود را پالايش کرده اند به حدی که تشخيص دروغ گويی آنها برای مردم عادی مشكل بوده و به سادگی به دام آنها می افتند.

آنها دروغ های خود را به دو روش پالوده می کنند. اول سعی می کنند و تمرين می کنند احساس خود را با حالت صحيح تطبيق دهند، اما اين کار در دراز مدت و با گفتن دروغ های بی شمار موفقيت آميز خواهد بود. دوم، آنها می کوشند بيشتر حالات خود را چه مثبت و چه منفی در هنگام دروغ گويی حذف کنند، اما اين کار هم بسيار دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *