عطرها

تیپ شناسی رایحه و روانشناسی عطرها

عطرها ترکیبی از نت‌های مختلف، الکل، آب و دیگر افزودنی‌ها هستند. اغلب مردم، عزیزان خود را با رایحه‌ای خوش و خاص به یاد می‌آورند. حس بویایی از قوی‌ترین احساسات در دنیا به شمار می‌رود و محدود به زمان، مکان جغرافیایی یا شرایط خاصی نیست. همواره، نه تنها فقط برای انسان، بلکه در بین تمام موجودات زنده، استشمام بوی خوش، باعث جلب نظر سایر هم نوعان بوده است.

امروزه، دیگر، یکی از اصول اساسی برای تکمیل ظاهری شیک و جذاب، داشتن یک عطر خوشبو است. عطرهای خوشبو، می‌توانند شما را به شخصی محبوب میان مردم تبدیل کنند. اما پیش از آنکه به دنبال عطر خوشبوی خود بگردید، باید اطلاعات خود را در خصوص انواع دسته‌ بندی عطرها کامل کنید و از فرق عطر و ادکلن آگاهی پیدا کنید، تا بتوانید خرید مناسب‌تری از هر فروشگاه عطر داشته باشید.

به عنوان نقطه شروع برای تشریح یک رایحه از طبقه‌بندی خانواده‌های مختلف بویایی استفاده می‌شود، اما آن به تنهایی قادر به بیان خصوصیات خاص آن عطر نمی‌باشد. طبقه‌بندی سنتی از حدود ۱۹۰۰ میلادی به وجود آمد؛ که شامل هفت خانواده گل تنها، دسته گلها، شرقی، چوب، چرم، کاج و سرخسی (معطر) می‌شد.

گل‌ها:

رایحه‌های که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشد. یک مثال مناسب عطر Beautiful از شرکت Estée Lauder می‌باشد.

سبز:

این رایحه احساسی نظیر بوی چمن بعد از کوتاه کردن آنها، برگ‌های سبز که له شوند یا خیار ایجاد می‌کنند. به عنوان دو مثال می‌توان به Sisley’s Eau de Campagne یا Aliage از شرکت Estée Lauder اشاره کرد.

آبی، اقیانوسی یا اُزونی:

جدیدترین طبقه در خانواده عطرها که از سال ۱۹۹۱ میلادی با تولید عطر Dune توسط Christian Dior وجود آمد. یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید (که به‌طور مشترک توسط خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شوند) شده‌است. بطور معمول کالون، یک ماده مصنوعی که از سال ۱۹۶۶ میلادی تولید می‌گردد، در این عطرها به کار گرفته می‌شود. این ماده همچنین برای تغییر جزیی در رایحه‌های گل، شرقی و چوب به کار گرفته می‌شود.

مرکبات:

یک خانواده قدیمی در گروه‌های بویایی که حتی تا این اواخر در ادوکلن‌های خنک و تازه استفاده می‌شد. پیشرفت‌های جدید عملاً ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را ممکن ساخته‌است. عطر Brut یک مثال خوب در این زمینه‌است.

میوه‌ای:

شامل عطری از میوه‌ها، به غیر از مرکبات مانند هلو، cassis (انگور فرنگی سیاه، گونه‌ای قره قات)، انبه، میوه گل ساعتی، و غیره می‌باشد. عطر Botrytis توسط شرکت Ginestet جزو این گروه می‌باشد.

خوراکی:

بویی با کیفیتی مانند ” خوراکی ” یا ” دسر “. این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin)، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا می‌باشد. Angel توسط Thierry Mugler یک نمونه از این عطرها می‌باشد.

عطر چیست؟

عطر، پرفیوم (Perfume) یا هر نام دیگری که با آن از این مایع خوشبو نام برده می‌شود، مانند ادلکن و ادوتویلت، ادوپرفیوم و سایر موارد مشابه، در واقع ترکیبی از روغن‌های پایه معطر و ترکیبات بوزای دیگر هستند.

این ترکیبات با استفاده از حلال‌ها و ثابت‌ کننده‌های مناسب، برای بدن و البسه تولید می‌شوند، تا رایحه‌ای دلپذیر به وجود آورد. عطرها از زمان‌های قدیم در تمدن بشر وجود داشته‌اند و تاریخ استفاده از آن‌ها به دوران مصر باستان بازمی‌گردد. با توجه به یافته‌ها و اطلاعات به دست آمده از باستان‌شناسی، در مناطق مصر و اطراف آن، نشانه‌هایی از مصرفِ مواد معطر برای خوشبو کردن بدن مردان و زنان یافت شده است.

براساس تحقیقات تاریخی و باستانی، بشر در قرن نوزدهم، بالاخره توانست رایحه برخی از مواد طبیعی را استخراج کند. این کار پیش از قرن نوزدهم، از هیچ روشی امکان پذیر نبود. پس از به وجود آمدنِ امکان استخراج رایحه‌ها از مواد طبیعی، افراد متخصص‌تر، موفق شدند که با ترکیب آن‌ها، رایحه‌های جدیدی به وجود آورد و به این ترتیب دوران طلایی و عصر مدرن عطر آغاز شد.

انواع عطر

  • پرفیوم ها: پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایح ها با ۲۲ درصد اسانس روغنی هستند.
  • ادو پرفیوم ها: بعد از پرفیوم ها، اتدوپرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن ۱۵ الی ۲۲ درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست می آورند.
  • ادوتویلت ها: این دسته ۸ تا ۱۵ درصد اسانس روغنی دارند.
  • ادکلن ها: که برای مردان استفاده می شود تنها حدود ۴ درصد روغن دارند.
  • اوفرش ها: اما رقیق ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می شوند که ۳ درصد اسانس روغنی دارند و به کار آنهایی می آیند که دلشان می خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هر چقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری اش زیادتر خواهد بود.

چه نوع عطر و ادوکلنی را می‌پسندید؟

عطرهای تند؛ ادکلن های تند:

افرادی عطرهایی به رایحه های تند علاقه‌مند هستند، دارای اعتمادبه‌نفس بالایی هستند. آن‌ها مورد اعتماد بسیاری از مردم و دارای مدیریتی قوی و مؤثر در ارتباط با دیگران هستند. خوب تصمیم می‌گیرند، نسبت به دیگران باهوش‌ تر هستند و می‌دانند چه چیزی درست و چه چیزی نادرست می باشد. آنها تلاش دارند همه‌چیز را مطابق میل خود انجام دهند که گاهی این کار می‌تواند به دلیل عدم توجه به نظر دیگران مشکل‌ساز شود؛ ولی ایمگونه افراد علاقمند به رایحه های تند در مورد عشق صبور تر هستند. عطرهای تند، روحیه آن‌ها را شاداب و زنده می‌کند و به همین خاطر همیشه به دنبال این نوع عطرها می باشند.

عطرهای ملایم؛ ادکلن های ملایم:

اینگونه افراد که ادکلن های ملایم استفاده میکنند همیشه اسرارآمیز هستند؛ به‌هیچ‌وجه خودخواه نیستند؛ زود و آسان نظرشان جلب می‌شود؛ روزشان با توجه به خُلقشان می‌تواند خوب یا بد باشد؛ بین دوستان محبوب‌یت دارند؛ به‌سادگی مسائل پیش‌آمده را فراموش می‌کنند؛ بیشتر به دنبال شخصی هستند که قابل‌اعتماد باشد؛ زود عصبانی می‌شوند و گاهی اوقات به کوچک‌ترین چیزها هم اعتراض دارند و همچنین اعتماد همه را جلب مینمایند.

عطرهای شیرین؛ ادکلن های شیرین:

اینگونه افرد خیال‌پرداز و شوخ‌طبع هستند. تمایل دارند چیزهای جدید را بیابند و کارهای جدیدی انجام دهند و راحت و به‌سادگی از محیط اطراف خود درس می‌آموزند. همچنین به‌راحتی می‌توان با آن‌ها گفتگو کرد. زمانی مه دوستان واقعی خود را یافتند تا پایان عمر به آنها اعتماد می‌کنند. نسبت به همه‌چیز دارای احساسی قوی‌ می باشند؛ امّا هنگامی که از دست شخص یا اشخاصی عصبانی می‌شوند، برایشان مشکل است آن‌ها را ببخشند. آرزو و اهدافشان در زندگی بسیار و جالب است؛ گاهی عجیب به نظر می‌رسند، اما همه این حالت‌های آن‌ها را دوست دارند.

عطرهای تلخ؛ ادکلن های تلخ:

اینگونه افراد که تمایل بسیاری به استفاده از عطرهای تلخ دارند دارای انگیزه‌ای قوی برای انجام هر کاری هستند، اما تغییر در زندگی را نمی‌پسندند. همچنین زمانی که تصمیمی گرفتند روی تصمیمشان تا مدّت‌ها پا می‌فشاری می کنند. آنها فعال و ورزشکارند برای دیگران مشکل است که به آن‌ها نزدیک شوند. زمانی که متوجه می‌شوند نمی‌توانند به چیزی که می‌خواهند دست یابند، به‌سادگی تسلیم نشده و آن را رها نمی‌کنند. افراد تلخ پسند هنگامی‌که کارها مطابق میل آن‌ها انجام نمی‌شود، ممکن است اخم کنند، اما هیچگاه عصبانی نمی‌شوند. خویشتن‌داری و صبوری نیز از صفات ذاتی آنها می باشد و به دلیل همین خصوصیات است که کارهای خود را معمولاً راحت انجام داده و تا آخر پای آن می‌ایستند.

عطرهای گرم؛ ادکلن های گرم:

اشخاصی که به عطر و ادکلن های گرم تمایل بیشتری دارند در مقابل اعمالشان مسئولیت‌پذیر هستند و می‌دانند چگونه با مردم رفتار کنند. آنها همواره اهدافی برای دستیابی دارند و به واقع برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. آنها فردی آماده رقابت هستند؛ دوستانشان برای آن‌ها بسیار مهم بوده و به طور معمول قدر آنچه را که دارند، به‌خوبی می‌دانند. گاهی اوقات واکنششان در برابر مسائل گوناگون بسیار شدید است که آن‌هم به شخصیت گرم آن‌ها برمی‌گردد که نشان می‌دهد بیش‌ازاندازه احساساتی هستند. بسیار خونگرم‌ می باشند و همراه خوبی برای بستگان و دوستان هستند. خشونت را نمی‌پسندند و کاملاً درک می کنند چه چیزی و چه‌کاری را چه موقع باید انجام داد. به دیگران حسادت نمی‌ورزند و مسافرت را بسیار دوست دارند؛ به‌ویژه اگر با دوستان و بستگان باشد.

عطرهای خنک؛ ادکلن های خنک:

خنک پسندها دارای غروری مثبت هستند؛ به‌طوری‌که همیشه می‌توانند میزبان باشکوهی برای دوستان باشند. آنها به‌سختی می‌توانند حس برتری‌جویی خود بر دیگران را کنترل کنند. انرژی خود را بیهوده تلف نمی‌کنند و از همین رو یک سازمان دهنده خوب و قوی محسوب می‌شوند که به‌راحتی می‌توانند وظایف و اعمال خود را سر و سامان دهند. آنها به طور معمول طوری رفتار می‌کنند که گویی مسئله مهمی در ذهن خود دارند و در تلاش‌ هستند که آن را حل و فصل کنند. گاهی اوقات نیز احساس مبهمی به آنها دست می‌دهد که انگار از چیزی نگران‌ می باشند.

سه باور اشتباه در مورد استفاده از عطر و ادکلن

اولین باور غلط در مورد استفاده از عطرها و ادکلن ها این است که افراد بر این باورند که هرچه مقدار پول بیشتری را برای خرید عطر هزینه کنند، در نتیجه عطر خوش بو‌تر با ماندگاری بیشتری خواهند داشت. در حالی که این قاعده همیشه صدق نمی‌کند. در واقع برخی از عطر‌های ارزان قیمت ممکن است ماندگاری بیشتری در مقایسه با عطر‌های خنک و گران قیمت داشته باشند.

دومین باور غلط مالش عطر بر روی پوست است. در حقیقت این حرکت باعث می‌شود تا روغن موجود در عطر تجزیه شده و از میزان ماندگاری آن بکاهد.

سومین باور غلط آن است که مردم تصور می‌کنند نگهداری عطر ها و ادکلن ها در سرویس بهداشتی بهتر است؛ غافل از آنکه گرما و رطوبت موجود در سرویس‌های بهداشتی باعث تجزیه هر چه سریعتر روغن موجود در عطر شده و رنگ و بوی عطر را از بین می‌برد.

بهترین ادکلن مردانه با خط بوی بالا کدام است؟

جذابیت، زیبایی، دلربایی و استایلی که اشخاص را در بین جمعیت بزرگ جهان برجسته میکند به لوازم و ابزاری بستگی دارد که همواره انسان ها برای زینت و آراستگی بیشتر خود استفاده می کنند. استفاده از ادکلن های مردانه و زنانه برند فرانسوی یکی از شاخصه های نمایش شخصیت افراد هستند که ارزش های یک مرد یا زن واقعی را در جامعه به رخ می کشند.

داشتن ادکلن های خوشبو با ماندگاری بالا تنها یکی از دغدغه های استفاده کنندگان از این کالای لوکس است؛ اما دغدغه اصلی استفاده کنندگان حرفه ای عطر و ادکلن اورجینال، پخش و خط بوی یک عطر است؛ بنابراین داشتن پخش بوی عالی و خط بوی بسیار بالای ادکلن ها در نمایش شیک پوشی و تأثیر گذاری بیشتر از اهمیت ویژه برخوردار است. چرا که اینگونه عطر ها هستند که در تکمیل شخصیت آقایان جنتلمن و بانوان خوش چهره و زیبا نقش اساسی را ایفا می کنند. به ویژه شخصیت هایی که حضور پر رنگی در محیط اجتماعی دارند. در زیر یکی از عطرهای مردانه و زنانه با خط بو و ماندگاری مناسب را به شما علاقمندان ادکلن های برند و اورجینال معرفی میکنیم.

پرفروش‌ترین برندهای عطر و رایحه کدامند؟

برند کلوین کلین، برند اجمل، برند ژک ساف و برند ورساچه و بولگاری از پرفروش ترین برندهای عطر می‌باشند.

۱۰ مارک برتر ادکلن مردانه در جهان کدامند؟

دیویدوف کول واتر، بولگاری من این بلک، دولچه گابانا اینتنس، جگوار کلاسیک بلک، گس سداکتیو هوم، مون بلان لجند نایت، ورساچه پور هوم، لالیک مشکی، اجمل چمیستری، پرفیوم بنتلی اینتنس.

محبوب ترین ادکلن ها در ایران کدامند؟

کالوین کلین ایفوریا زنانه، ادوپرفیوم دولچه گابانا، کالوین کلین بیوتی، باربری لندن مردانه، باربری لندن زنانه، دولچه گابانا لایت بلو، وان میلیون مردانه، لیدی میلیون زنانه.

عطر و ادکلن اصل و جدید از کجا بخریم؟

با توجه به ارائه مشخصات و بررسی بهترین و پر فروش ترین برندهای عطر و ادکلن در جهان، معرفی چگونگی موفّقیت هر یک از برخی برندها، معرفی بهترین و معتبرترین فروشگاه های عطر و ادکلن اورجینال و جدید و همچنین تشریح جامع ویژگی های ادو تویلت ها و ادو پرفیوم ها و اینکه چگونه از عطرها و ادکلنها استفاده کنیم، دیگر کمتر پیش خواهد آمد که دغدغه انتخاب دقیق عطر و ادکلن اصل را داشته باشید. امید داریم تا با مطالعه دیگر مقالات علمی ارائه شده از سوی فروشگاه آنلاین فرانس شاپ به دانش خود افزوده باشید.


پاروسمی (Parosmia) چیست؟ علل و درمان آن را بشناسید

چاکرا ها و روش های تعادل آنها

مرد جذاب کیست؟ چه خصوصیات ظاهری دارد؟

اصول اساسی فنگ شویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *